9 Aralık 2011 Cuma

Trois Couleurs

Uzun süredir film izleyememekten dert yanarken yönetmen Krzysztof Kieslowski'nin Trois Couleurs (Üç Renk) üçlemesini izledim, yorumları okudum ve blogumda paylaşayım istedim. Üçlemede Fransa bayrağının renklerini simgeleyen hürriyet(mavi), eşitlik(beyaz) ve kardeşlik(kırmızı) ilkeleri anlatılıyor. Yakın çekimler ve farklı kamera açıları ile size birşeyleri göstermesi yönetmenin ustalığını kanıtlar nitelikteydi. 3 filmde de adını veren renkler tüm ortamlarda kusursuz işlenmişti. Üçüne de kısaca bakacak olursak;

Mavi:
 Juliette Binoche, kocası ve çocuğunu bir kazada kaybediyor. Hastanede intihar girişimi sonrasında 'yapamadım, özür dilerim' derkenki hali ve yüz ifadesi beni en çok etkileyen sahnelerden biri oldu. İntihar etmeyi bile beceremiyorum, istemesemde hayata tutunmak zorundayım der gibiydi. Nitekim kendince yeni bir hayata da başladı. Geçmişinden kurtulmak için geride bıraktığı her şeyi sattı, kocasının bestelerinin çöp kamyonunda parçalanışını izledi, kızından geriye kalan şekeri şiddetle yedi. Fakat acılarından kurtulmasının tek yolu geçmişi ile bağlarını koparması değil, acısı ile yüzleşmesi gerektiğiydi. Filmin etkileyici sahnelerinden diğeri de duvar örülü yolda birden elini duvara sürterek yürümeye başlaması, acısını bu şekilde ifade ediyordu.

Beyaz:
 Eşitliği aslında filmin en başından eşitsizliklere yer vererek anlatıyor. Kahramanımız Karol, mahkemeye eşinin açtığı boşanma davasına giderken gökyüzündeki güvercinlere hayranlıkla bakıyordu, birden güvercinler Karol’un üzerine pisledi. Mahkemede lehçe tercüman kullanmak zorunda oluşu da baştan kaybedişine işaretti aslında. Hayran olduğu karısı Dominique o kadar soğumuş ki kalacak hiçbir yeri olmamasına rağmen kocasını kuaför salonundan bile kovdu, hatta kocasının gitmesi uğruna kuaför dükkanını ateşe verdi. Bu soğumanın altında yatan neden ise Karol’un iktidarsızlığı. İnsan en çok zararı sevdiklerine verir cümlesi bu filmde iyi anlatılıyor. Filmin başında bozulan eşitsizliği eşitlemek için yıllarca uğraşan Karol çok zengin ve çok güçlü bir kişi olup Dominique’den öç alır.

Kırmızı:
 Üçlemenin son filmi ve kardeşlik ayağı, ve sanırım en ilginci. Rastlantı teması işleniyor bu filmde, finalde üç film birleşiyor. Valentine'in sevgilisi ile olan iletişim kopukluğu ve güvensizliği film boyunca yapılan birçok telefon görüşmesinde gözünüze sokuluyor. Valentine ile komşularının telefonlarını dinleyen ama komşularına iyiliklerde bulunan ilginç bir emekli hakimin yaşadıkları üzerine kurulu senaryo. Emekli hakim ile de köpeğine çarptığı zaman tanışıyor. Kısaca şu söylenebilir, hiçbirşey tesadüfen olmaz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder